Hoe word ik freelance verpleegkundige: Het stappenplan

freelance verpleegkundige

Freelance of zelfstandig verpleegkundige worden? Het is een idee waar velen mee spelen. Maar het is niet altijd eenvoudig om uit je comfortzone te komen en een sprong in het onbekende te wagen. Met ons stappenplan proberen wij een beeld te creëren van wat er dient te gebeuren om als freelance verpleegkundige aan de slag te gaan.

Lees ook: Waarom zou ik freelance verpleegkundige worden?

1. Maak een plan 🤔

Zoals elke goede ondernemer stel je best een plan op van je toekomstige situatie. Het financiële aspect is één iets, maar freelance werk heeft ook invloed op tal van andere factoren. Het is belangrijk om hier al voor jezelf te bepalen wat je zeker wel en niet wilt. 

👉 Belangrijke vragen die je je hierbij moet stellen:

  • Start ik in bijberoep of hoofdberoep? 
  • Hoe overbrug ik financieel moeilijke periodes door bv. arbeidsongeschiktheid of facturen die laattijdig betaald worden?
  • Hoe zorg ik voor voldoende opdrachten en werkzekerheid?
  • Hoe organiseer ik alles qua materiaal en administratie zoals facturatie, contracten,...?
  • Waar liggen mijn grenzen? 

Vooral dit laatste puntje is niet te onderschatten. Als freelancer ben je immers onbeperkt in hoe en wanneer je werkt. Een laatdienst na een nachtshift of 60 uren per week zijn perfect mogelijk. Maar de bedoeling is om je werk dragelijk en uitdagend te houden. Voortdurend tegen je eigen limieten aanlopen, zal ervoor zorgen dat je dit avontuur al snel als een last zal ervaren. 

2. Raadpleeg een boekhouder 📔

De rechtsvorm zal vaak afhangen van je keuze om in bijberoep of hoofdberoep te werken. In bijberoep zal je boekhouder in de meeste gevallen voorstellen om een eenmanszaak op te richten. In hoofdberoep zijn de mogelijkheden ruimer en kunnen veel factoren invloed hebben op welke rechtsvorm best bij je persoonlijke situatie aansluit (bv: de combinatie met activiteiten anders dan die van verpleegkundige).

👉 Wat kan je boekhouder allemaal doen?

  • Advies geven rond de opstelling en werking van een onderneming
  • Je statuten voor je onderneming opstellen
  • Je ondernemings- en eventueel btw-nummer aanvragen
  • Je boekhouding verwerken (uiteraard)
  • Je aanmelden bij een sociaal secretariaat (zie volgende stap)

Een eerste verkennend gesprek is bij veel boekhouders gratis.

3. Sluit je aan bij een sociaal secretariaat 🤝

Desondanks dit geen wettelijke verplichting is, kan je bijna niet zonder een sociaal bureau. Zij staan bijvoorbeeld in voor de inning en storting van bedrijfsvoorheffingsociale bijdragen, enzovoort. Er zijn echter diverse sociale bureau's zoals Liantis, Acerta & SD Worx. Hun dienstverlening kan verschillen. Meestal werkt je boekhouder met een vast secretariaat en zal deze je bij hen aanmelden. Informeer bij je boekhouder wat ze precies kunnen doen voor jou en wat je eventueel zelf kan doen.

Lees ook: 5 verzekeringen die je als zelfstandige verpleeg- of zorgkundige best neemt.

4. Ga aan de slag 💪 

Nu je een plan hebt, je zaak is opgericht en de belangrijkste wettelijke formaliteiten vervuld zijn, kan je aan de slag. Ook hier kan je nog kiezen hoe je wilt werken.

👉 Optie 1: Volledig zelfstandig

Je kan er voor kiezen om alles zelf te regelen en organiseren. Dan zoek je persoonlijk klanten en opdrachten. Je staat volledig zelf in voor contracten, prestatiestaten en facturen. In dit geval onderhandel je ook zelf een tarief met je opdrachtgevers.

Voordelen

  • Je bepaalt zelf je tarief.
  • Je hebt alle touwtjes zelf in handen.

Nadelen

  • Veel administratief werk.
  • Je moet klantenrelaties onderhouden.
  • Je moet zelf opdrachten zoeken en hierover onderhandelen.
  • Je dient te investeren in een facturatiesysteem, contracten,..
  • Vaak lang wachten tot klanten betalen.

👉 Optie 2: Aansluiten bij een interimbureau

Je kan ervoor kiezen om je aan te sluiten bij een (uitzend)bureau. Zij gaan dan voor jou op zoek naar geschikte opdrachten waardoor je meer werkzekerheid hebt.

Voordelen

  • Je hoeft geen opdrachten te zoeken.
  • Je hoeft geen klantenrelaties te onderhouden.
  • Je wordt maandelijks betaald.

Nadelen

  • Je hebt weinig tot geen inspraak in je tarief.
  • Nog steeds veel administratief werk.
  • Je bent deels afhankelijk van een derde.

👉 Optie 3: Gebruik CareSquare

Met het platform van CareSquare heb je rechtstreeks toegang tot een groot actueel aanbod van openstaande opdrachten bij verschillende zorginstellingen. Omdat wij met uitsluitend zelfstandige verpleeg- en zorgkundigen werken, is het platform dan ook gebouwd op maat van zelfstandigen. Hierdoor kan je zorgeloos als zelfstandige kan (bij)werken in de zorgsector.

Voordelen

  • Kies zelf je uurtarief. Geen extra kosten.
  • Je hebt werkzekerheid door ons actueel aanbod aan opdrachten.
  • Je wordt maandelijks betaald.
  • Geen administratie.
  • Je kiest zelf hoeveel en wanneer je werkt.

Nadelen

  • 🤷‍♂️

Voor thuisverpleegkundigen: Aansluiten bij een groepspraktijk (thuisverpleging)

Indien je uitsluitend als thuisverpleegkundige wil werken, kan je je aansluiten bij een groepspraktijk voor thuisverpleging. Op deze manier ondersteunen de verpleegkundigen elkaar bv. bij uitval wegens ziekte. Zij werken met verschillende systemen waarbij je de keuze hebt om zelf je administratie te doen of deze uit handen te geven tegen een commissie of vaste prijs.

🧐 Conclusie

Je merkt dat opstarten als zelfstandig, freelance verpleeg- of zorgkundige niet zo moeilijk is als het lijkt. Toch is het belangrijk om niet te impulsief in dit avontuur te springen en  bepaalde factoren eerst in kaart te brengen zoals je gezinssituatie, hoeveel je wil werken,... Eenmaal je hier een weloverwogen keuze hebt gemaakt, kan je dus heel snel en zorgeloos starten als freelancer.

Misschien vraag je je ook af hoeveel je kan verdienen als freelancer? 

We organiseren regelmatig infosessies waar je op één plaats zowel een boekhouder, iemand van het sociaal secretariaat als freelancers zelf kan spreken. Alle aankomende evenementen worden aangekondigd op onze facebookpagina.

Hebben we je warm gemaakt om als freelancer aan de slag te gaan? Neem contact met ons op via

Messenger    of     E-mail

 


Heb je een...

RIZIV-nummer nodig?

Je hebt als freelance verpleegkundige niet altijd een RIZIV-nummer nodig. Zelfstandig verpleegkundigen die thuisverpleging uitvoeren dienen te beschikken over een RIZIV-nummer als ze hun prestaties via nomenclatuurverstrekkingen willen aanrekenen. Als je dus niet van plan bent als zelfstandig thuisverpleegkundige te starten en enkel in een RVT of ziekenhuis te werken, heb je geen RIZIV-nummer nodig.

BTW-nummer nodig?

In de meeste gevallen, val je onder artikel 44 van het btw-wetboek waardoor je volledig vrijgesteld bent van btw. Wil je echter nog andere activiteiten uitoefenen binnen dezelfde onderneming (bv. als schoonheidsspecialist), dan kan je gemengd btw-plichtig worden. Voor de verpleegkundige activiteiten zal je dus geen btw moeten aanrekenen, voor de producten en diensten als schoonheidsspecialist wel. 

Lees ook: Worden verpleegkundigen btw-plichtig vanaf 2022?

facebook sharing button Share
twitter sharing button Tweet
email sharing button Email