Deze servicevoorwaarden zijn van toepassing vanaf 1 april 2024.
DEFINITIES
- CareSquare: LEFAME BV met zetel te België, 8500 Kortrijk, Nelson Mandelaplein 2, met ondernemingsnummer 0770.869.787.
- Platform: De internetsite die door CareSquare wordt geëxploiteerd.
- Gebruiker(s): Een Opdrachtgever of Freelancer die beschikt over één of meerdere accounts om toegang te kunnen nemen tot het Platform om gebruik te kunnen maken van de dienstverlening van CareSquare.
- Opdrachtgever(s): De Gebruiker die op zoek is naar ondersteuning door een Freelancer en hiertoe een Opdracht plaatst of Samenwerking zoekt op het CareSquare platform.
- Freelancer(s): De Gebruiker die op zelfstandige basis activiteiten uitvoert of diensten levert binnen de gezondheidszorg en zich met het oog op het uitvoeren van Opdrachten via het CareSquare platform aanbiedt bij de Opdrachtgever.
- Opdracht(en): Elke vraag tot zorgverlening die op het CareSquare platform wordt gepubliceerd door de Opdrachtgever, en waarin de volgende gegevens met betrekking tot de Opdracht worden opgenomen:
- De naam van de Opdrachtgever en omschrijving van de concrete Opdracht;
- De vereiste bekwaamheid van de Freelancer;
- De datum/data waarop de zorgverlening nodig is (begin- en eindtijdstip) en indien van toepassing de duur van de pauze;
- De locatie (regio en adres) van de Opdracht;
- Alle andere relevante elementen die vereist zijn om een Opdracht naar behoren en veilig te kunnen uitvoeren.
- Aanvraag: Het vrijblijvend voorstel die een Freelancer via het Platform verstuurt naar de Opdrachtgever met betrekking tot een Opdracht en desgevallend door de Opdrachtgever bevestigd of geweigerd kan worden.
- Tarief: Het uurtarief dat door de Freelancer gekozen en meegestuurd wordt in elke Aanvraag of in een Samenwerking vastgelegd wordt. Dit uurtarief is inclusief eventuele verplaatsings- en verblijfskosten.
- Samenwerking: De verbintenis die een Freelancer en Opdrachtgever met elkaar aangaan om voor een bepaalde periode met elkaar samen te werken.
- Servicekosten: De vergoeding die de Freelancer en/of Opdrachtgever verschuldigd zijn aan CareSquare voor het uitvoeren van Opdracht(en).
- Prijs: De prijs, met inbegrip van eventuele Servicekosten, die de Opdrachtgever zal betalen aan CareSquare voor de uitgevoerde Opdracht(en) door de Freelancer en die na aftrek van de Servicekosten door CareSquare aan de Freelancer bezorgd zal worden.
- Content: mededelingen, berichten, Opdrachten of informatie van welke aard dan ook (tekst, afbeeldingen, video’s, foto-opnames, toelichtingen, merken, firmanamen, hyperlinks, etc.).
INLEIDENDE BEPALINGEN
- De Servicevoorwaarden zijn van toepassing op elke Gebruiker die zich registreert op het Platform van CareSquare.
- Elke Gebruiker krijgt slechts toegang tot het Platform als onderneming op basis van een actief ondernemingsnummer in de Belgische Kruispuntbank van Onderneming.
- De Servicevoorwaarden zijn permanent beschikbaar op de website van CareSquare en op ieder moment vrij te raadplegen voor elke Gebruiker.
- Door registratie aanvaardt iedere Gebruiker de toepasselijkheid van deze Servicevoorwaarden. Gebruik van het Platform is daarom enkel mogelijk indien de Gebruiker de Servicevoorwaarden uitdrukkelijk aanvaardt. Na de registratie op het Platform en aanvaarding van de Servicevoorwaarden, komt er tussen de Gebruiker en CareSquare een overeenkomst van onbepaalde duur tot stand.
- Deze Servicevoorwaarden brengen geen band van ondergeschiktheid tussen CareSquare en de Gebruiker met zich mee.
- CareSquare en de Gebruiker zijn volstrekt onafhankelijke entiteiten, die zelf instaan voor de juridische, sociale en fiscale implicaties van de uitoefening van hun activiteiten.
- De Freelancer zal zijn Opdrachten volledig onafhankelijk ten opzichte van CareSquare en de Opdrachtgever uitvoeren. De Freelancer kan dus niet worden beschouwd als aangestelde of werknemer van CareSquare, noch oefent CareSquare of de Opdrachtgever enige vorm van gezag uit over de Freelancer. Evenmin wordt de Freelancer door CareSquare ter beschikking gesteld aan de Opdrachtgever, of vertegenwoordigt CareSquare enige Opdrachtgever of Freelancer.
INHOUD
- Voorwerp van de servicevoorwaarden
- Modaliteiten van de dienstverlening
- Uitvoering van een Opdracht
- Geheimhoudingsplicht & Beroepsgeheim
- Aansprakelijkheid
- Verbintenissen
- Beëindiging van de overeenkomst
- Nietigheid
- Integraliteit van de Servicevoorwaarden
- Verwerking van persoonsgegevens
- Intellectueel eigendom
- Wijziging van de Servicevoorwaarden
- Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
1. Voorwerp van de servicevoorwaarden
CareSquare zal voor de Gebruiker bepaalde diensten (hierna genoemd “Diensten”) uitvoeren, overeenkomstig de voorwaarden en modaliteiten hierin bepaald. De Diensten bestaan onder meer uit:
- De publicatie en performante verspreiding van de door de Opdrachtgever beschikbaar gestelde Opdrachten;
- De matching van de Opdrachtgever en de Freelancer;
- De administratieve afhandeling van de samenwerking tussen de Opdrachtgever en de Freelancer, waaronder de administratie en de facturatie.
- Het in werking stellen van kwaliteitssystemen zoals:
- Een verificatieprocedure voor Freelancers waarbij ondernemingsgegevens, scholingsgraad, wettelijke documenten en persoonlijke gegevens van de Freelancer geverifieerd worden;
- Een beoordelingssysteem waarbij de Opdrachtgever na de uitvoering van een Opdracht de geleverde prestaties van de Freelancer kan beoordelen.
CareSquare levert alle redelijke inspanningen opdat het Platform steeds toegankelijk is, en deugdelijk functioneert. CareSquare kan op geen enkele manier verantwoordelijk gesteld worden voor schade ten gevolge van eventuele disfuncties, onbereikbaarheid of onderbrekingen van het Platform.
De bepalingen van de Servicevoorwaarden zijn van toepassing op elke Opdracht die van het Platform van CareSquare verloopt, tenzij hier expliciet en schriftelijk wordt van afgeweken door middel van een overeenkomst die als bijlage bij onderhavige Servicevoorwaarden zal gelden.
2. Modaliteiten van de dienstverlening
2.1 Zoeken & verspreiden van Opdrachten
De Opdrachtgever plaatst Opdrachten op het platform. Deze zijn vrij te raadplegen door de Freelancers, die beschikken over diverse mogelijkheden om deze Opdrachten te raadplegen, filteren of te verfijnen op basis van eigen criteria. Verder kunnen zij kiezen om op basis van deze zelfde criteria op de hoogte gehouden te worden via diverse digitale notificaties van relevante Opdrachten.
De Opdrachtgever ziet er op toe dat de informatie van de Opdrachten die zij verspreidt actueel en correct is. CareSquare is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor juridische, sociale, fiscale of eender welke implicaties ten gevolge van verkeerde of incomplete gegevens met betrekking tot de Opdracht.
CareSquare garandeert in geen geval dat elke Freelancer op het Platform een Opdracht zal vinden binnen zijn of haar criteria, noch dat elke Opdrachtgever voor elke Opdracht die deze verspreidt op het Platform een aanvraag zal ontvangen.
2.2 Aanvragen, bevestigen en weigeren
2.2.1 Opdracht aanvragen
Elke Freelancer kan zich voor elke Opdracht die zijn of haar interesse wegdraagt via het Platform kandidaat stellen door middel van een Aanvraag.
Het is mogelijk dat er meerdere kandidaten voor dezelfde Opdracht zijn.
De Freelancer kan in de Aanvraag een tegenvoorstel maken met betrekking tot het start- of eindtijdstip van de Opdracht zodoende een eventuele invulling alsnog mogelijk is.
Bij elke Aanvraag die de Freelancer maakt, krijgt de Opdrachtgever toegang tot het profiel van de Freelancer, waar persoonlijke informatie zoals opleiding, anciënniteit en documenten geraadpleegd kunnen worden. Dit enkel met het doel om de aanvraag met de nodige kennis te kunnen behandelen.
De Freelancer kan ten allen tijd de aanvraag zonder gevolg annuleren. De aanvraag geldt dus als een vrijblijvend aanbod ten aanzien van de Opdrachtgever. De Freelancer verbindt er zich wel toe het aanbod voldoende lang te laten gelden zodat de Opdrachtgever de nodige tijd heeft om een eventuele bevestiging of weigering van de aanvraag te kunnen overwegen.
2.2.2 Aanvraag ontvangen
De Opdrachtgever ontvangt elke Aanvraag.
De Opdrachtgever krijgt bij elke Aanvraag toegang tot het profiel van de Freelancer zodat deze met de nodige kennis elke aanvraag kan beoordelen en behandelen.
De Opdrachtgever verbindt er zich toe om elke Aanvraag binnen de 72 uur te behandelen. Indien de Opdrachtgever veelvuldig betrokken is bij laattijdige behandelingen van Aanvragen heeft CareSquare het recht om toekomstige verspreiding van Opdrachten volledig of gedeeltelijk te weigeren. Zie ook Sancties.
2.2.3 Aanvraag bevestigen
Indien de Opdrachtgever een Aanvraag bevestigt gaat deze integraal akkoord met de gegevens in de Aanvraag, met inbegrip van het Tarief en de eventuele verschuldigde Servicekosten. De Opdrachtgever geeft de Freelancer hierbij de uitdrukkelijke toestemming de Opdracht binnen deze bepalingen uit te voeren.
Verder verbindt de Opdrachtgever er zich toe de Prijs voor deze Opdracht te betalen volgens de bepalingen in Artikel 2.6 (Facturatie) van onderhavige Servicevoorwaarden.
Indien de Freelancer ondertussen niet meer beschikbaar is op het moment van de bevestiging, kan deze de aanvraag alsnog annuleren en dit kosteloos voor zowel Opdrachtgever als Freelancer.
2.2.4 Aanvraag weigeren
De Opdrachtgever kan kosteloos elke Aanvraag weigeren maar zal de Freelancer wel een reden van weigering kenbaar maken via het Platform.
2.3 Annuleren
Zowel de Opdrachtgever als de Freelancer hebben na de bevestiging de mogelijkheid om de Opdracht te annuleren binnen volgende bepalingen:
- Annulatie door de Opdrachtgever
- Indien de geannuleerde Opdracht binnen de 7 kalenderdagen aanvangt op het moment van de annulatie behoudt CareSquare zich het recht een annulatiekost van € 50,00 aan de Opdrachtgever aan te rekenen.
- Elke Opdracht die niet binnen de 7 kalenderdagen aanvangt op het moment van de annulatie kan kosteloos door de Opdrachtgever geannuleerd worden.
- Annulatie door de Freelancer
- Indien de geannuleerde Opdracht binnen de 7 kalenderdagen aanvangt op het moment van de annulatie zal de Freelancer een negatieve beoordeling krijgen voor deze Opdracht. Indien de geannuleerde Opdracht binnen de 72 uur aanvangt wordt van de Freelancer tevens verwacht rechtstreeks en onmiddellijk telefonisch contact te nemen met de Opdrachtgever om de annulatie te melden.
- Elke Opdracht die niet binnen de 7 kalenderdagen aanvangt op het moment van de annulatie kan zonder gevolg door de Freelancer geannuleerd worden.
2.4 Samenwerkingen
De Freelancer of Opdrachtgever kunnen via het Platform het initiatief nemen om een Samenwerking aan elkaar voor te stellen. Met een Samenwerking verbinden beide partijen zich ertoe om voor een bepaalde periode te werken volgens vooraf vastgelegde modaliteiten.
In elke Samenwerking worden minstens volgende zaken opgenomen:
- Looptijd
- Tarief
- Beschikbaarheid
De partijen zijn vrij om aanvullende modaliteiten in een Samenwerking op te nemen.
Zodra het voorstel tot Samenwerking door de tegenpartij aanvaard wordt treden volgende zaken in werking:
- Alle prestaties die door de Freelancer geleverd worden bij de Opdrachtgever zullen steeds volgens het Tarief binnen de Samenwerking aangerekend worden.
- De Opdrachtgever kan elke Freelancer, waarmee zij een Samenwerking heeft, individueel een Opdracht voorstellen.
- Elke Aanvraag die de Freelancer uitbrengt op één van de Opdrachten die de Opdrachtgever op het Platform verspreidde, wordt automatisch bevestigd en dit volgens het vastgelegd Tarief.
- Elke annulatie van een Opdracht, ongeacht deze geannuleerd werd door de Opdrachtgever of Freelancer, heeft geen gevolgen.
2.5 Valideren van prestaties
CareSquare stelt een prestatielogboek ter beschikking aan de Gebruikers zodat zij uitgevoerde prestaties kunnen controleren en eventuele wijzigingen kunnen vragen aan de tegenpartij.
Wanneer er prestaties geleverd werden, verschijnen deze in het prestatielogboek. Tijdens een controleperiode blijven de Opdrachten tot het einde van de volgende kalenderweek raadpleegbaar. In deze periode kunnen eventuele wijzigingen gevraagd worden aan de tegenpartij via het Platform. De tegenpartij kan kiezen de gevraagde wijziging te aanvaarden of deze te weigeren. Enkel wanneer de tegenpartij akkoord gaat met de wijziging, kunnen de prestaties binnen de Opdracht als gevalideerd beschouwd worden.
Zowel de Opdrachtgever als Freelancer zijn verantwoordelijk om de Opdrachten die in het prestatielogboek weergegeven worden te controleren op volledigheid en correctheid. Elke partij meldt onverwijld en ter goede trouw eventuele afwijkingen aan de tegenpartij door een wijziging te vragen via het Platform.
Volgende gegevens dienen door beide partijen gecontroleerd te worden:
- De locatie van de Opdracht.
- De datum(s) van de Opdracht.
- De geleverde prestaties: startuur, einduur en duur van de eventuele pauze.
Indien geen van beide partijen tijdens de controleperiode initiatief nemen om een wijziging te vragen, worden de prestaties op het einde van de week als gevalideerd beschouwd (hierna genoemd “Gevalideerde Prestaties”) en kunnen deze het voorwerp uitmaken van facturatie.
Een vraag tot wijziging kan leiden tot uitgestelde facturatie van deze Opdracht gezien de prestaties nog niet als gevalideerd kunnen beschouwd worden.
2.6 Facturatie
Elke Gebruiker ziet erop toe dat de facturatiegegevens die zij verstrekt via het platform actueel en correct zijn. CareSquare is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor juridische, sociale en fiscale of andere implicaties ten gevolge van verkeerde of incomplete facturatiegegevens verstrekt door de Gebruiker.
CareSquare acht dat de geleverde prestaties steeds vrijgesteld zijn van btw volgens het btw-wetboek, Art. 44. Eventuele afwijkingen moeten door de Gebruiker tijdig gemeld worden aan CareSquare
Het Tarief wordt vermeerderd met toeslagen voor volgende geleverde prestaties:
- Tussen 19:00u – 20:00u: +20%
- Vanaf 20:00u tot einde van de dezelfde Opdracht of voor 06:00u: +35%
- Gesplitste diensten (>4 uur) (binnen eenzelfde Opdracht): +50%
- Op zaterdag: +26%
- Op zondag of nationale feestdag: +56%
Toeslagen zijn niet cumuleerbaar. De hoogste toeslag wordt steeds gehanteerd.
2.5.1 Freelancer
CareSquare hanteert voor de Freelancer een systeem van self-billing waarbij CareSquare als klant de factuur opmaakt in naam en voor rekening van de Freelancer.
- CareSquare zal per kalenderweek een factuur ter beschikking stellen aan de Freelancer en dit op basis van de Gevalideerde Prestaties en bijhorend Tarief.
- De factuur zal voorzien zijn van een opsomming van de geleverde prestaties, eventuele onkosten en toeslagen die op een transparante en gestructureerde wijze weergegeven zullen worden.
- De vervaldatum van de factuur is 30 kalenderdagen na de factuurdatum. CareSquare verbindt er zich toe deze factuur ten laatste op de vervaldatum te betalen.
De Freelancer is voor de Diensten een servicekost verschuldigd aan CareSquare. Deze wordt afzonderlijk gefactureerd aan de Freelancer en bedraagt doorgaans niet meer dan 6,5% van het factuurbedrag. Het bedrag van de Servicekosten wordt in mindering gebracht van het bedrag die CareSquare aan de freelancer verschuldigd is.
Eventuele verschuldigde servicekosten worden steeds voorafgaandelijke en ondubbelzinnig weergegeven aan de Freelancer op het Platform.
2.5.2 Opdrachtgever
De Opdrachtgever zal per Opdracht de Prijs voor de prestaties van de Freelancer betalen aan CareSquare.
- De Opdrachtgever zal per kalenderweek een factuur ontvangen en dit op basis van de Gevalideerde Prestaties en bijhorend Tarief.
- De factuur zal voorzien zijn van een opsomming van de geleverde prestaties, eventuele onkosten en toeslagen die allen op een transparante en gestructureerde wijze weergegeven zullen worden.
- De vervaldatum is 21 kalenderdagen na de factuurdatum. De Opdrachtgever verbindt er zich toe deze factuur ten laatste op de vervaldatum te betalen.
Na het verstrijken van die vervaldatum behoudt CareSquare zich het recht een verwijlinterest aan te rekenen op de niet-betaalde som welke gelijk is aan de wettelijke interest zoals bepaald in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, evenals een bijkomende forfaitaire vergoeding gelijk aan 5% van het factuurbedrag.
De Opdrachtgever is voor de Diensten een servicekost verschuldigd aan CareSquare. Deze wordt opgenomen op dezelfde factuur en bedraagt doorgaans niet meer dan 12% van het factuurbedrag.
Eventuele verschuldigde servicekosten worden steeds voorafgaandelijke en ondubbelzinnig weergegeven aan de Opdrachtgever op het Platform.
3. Uitvoering van een Opdracht
De taakinhoud van de Freelancer zal over het algemeen bestaan uit de totaalzorg van patiënten en dit binnen de gangbare regels van de Opdrachtgever.
3.1 Kwaliteit & loyaliteit
De Opdrachtgever verbindt er zich er toe om:
- op loyale wijze, te goeder trouw gevolg te geven aan de plichten die voortvloeien uit onderhavige Servicevoorwaarden.
- alles wat in normale omstandigheden nodig is voor het uitvoeren van de Opdracht ter beschikking te stellen aan de Freelancer;
- de Freelancer alle nodige informatie te verstrekken voor de uitvoering van de Opdracht zodat deze beschikt over alle nodige kennis om de Opdracht in goede orde te kunnen voorbereiden en uitvoeren.
De Freelancer verbindt er zich er toe om:
- op loyale wijze, te goeder trouw gevolg te geven aan de plichten die voortvloeien uit onderhavige Servicevoorwaarden.
- de nodige tijd en middelen te besteden om de Opdracht in goede orde voor te bereiden en uit te voeren.
- de Opdracht uit te voeren volgens de regels van de kunst en te voldoen aan de hoogste professionele maatstaven, alsook te voldoen aan de actuele wettelijke vereisten. Hierbij wordt steeds rekening gehouden met de algemene deontologie en beleidslijnen die door de Opdrachtgever worden vooropgesteld.
- ervoor te zorgen dat er geen verwarring ontstaat bij derden over de precieze aard van de activiteiten die in het kader van onderhavige servicevoorwaarden worden uitgevoerd. De Freelancer zorgt ervoor dat derden niet worden misleid aangaande zijn of haar ware hoedanigheid van dienstverlener.
- steeds voorafgaandelijk te overleggen met de Opdrachtgever of één van diens werknemers en/of vertegenwoordigers, onderaannemers, of aangestelden (“Personeel”) over elke afwijking van de initieel bevestigde Opdracht. De Freelancer kan nooit op eigen initiatief en zonder uitdrukkelijke toestemming van de Opdrachtgever of diens Personeel afwijken van de modaliteiten vastgelegd in de initieel bevestigde Opdracht.
3.2 Organisatie
- De Opdracht zal door de Freelancer uitgevoerd worden zonder dat er enige vorm van organisatie of ondergeschiktheid kan worden opgelegd door de Opdrachtgever. De Opdrachtgever en de Freelancer zullen echter op geregelde tijdstippen overleg plegen inzake de concrete modaliteiten van de dienstverlening, rekening houdende met de noodwendigheden en organisatie van de bedrijfsvoering van de Opdrachtgever.
- De aan de Freelancer toevertrouwde Opdracht wordt voornamelijk uitgevoerd op de zetel of op één van de vestigingseenheden van de Opdrachtgever. Afwijkingen hiervan zullen in voorafgaandelijk overleg worden bepaald.
- De eventuele benodigde opleidingen binnen de organisatie van de Opdrachtgever, zijn ten laste van de Opdrachtgever tenzij anders overeengekomen. Tijdens deze opleidingsperiode kunnen prestaties worden aangerekend.
3.3 Veiligheid & Welzijn
- de Freelancer verbindt er zich toe de naleving van de regels van de Opdrachtgever aangaande het welzijn van de werknemers bij het uitvoeren van hun werk te respecteren, in overeenstemming met artikel 9 van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van werknemers. De Opdrachtgever kan hierbij de Freelancer de noodzakelijke interne of externe opleidingen laten volgen dit in zover dit wettelijk vereist zou zijn.
- Indien de Freelancer de hierboven vermelde wettelijke verplichtingen niet of niet voldoende respecteert, mag de Opdrachtgever de noodzakelijke maatregelen nemen om het welzijn van de werknemers te verzekeren bij de uitvoering van diensten, en de kosten desgevallend rechtstreeks verhalen op de Freelancer.
- De Opdrachtgever zal de Freelancer voor aanvang van de Opdracht op zijn minst alle noodzakelijke informatie ter beschikking stellen over:
- de beroepsrisico’s die gepaard gaan met de uitvoering van de Opdracht;
- het beschermings- en preventiebeleid van de organisatie van de Opdrachtgever;
- de werking en organisatie van de eerste hulp;
- de procedure voor brandbestrijding.
4. Geheimhoudingsplicht & Beroepsgeheim
Zowel tijdens de duur van de Opdracht als drie (3) jaar nadat deze een einde zal hebben genomen om welke reden dan ook, verbinden Gebruikers zich ertoe de meest strikte geheimhouding te bewaren ten aanzien van elke derde met betrekking tot informatie of feiten waarvan zij kennis zouden genomen hebben bij de uitvoering van de Opdracht.
In het kader van deze geheimhoudingsplicht, zal elke Gebruiker als een derde worden beschouwd met betrekking tot confidentiële informatie van CareSquare die niet reeds in het bezit was van de Gebruiker.
Voormelde geheimhoudingsplicht geldt tevens voor confidentiële informatie over CareSquare, haar activiteiten en zakenrelaties waarvan de Gebruiker tijdens of door de uitvoering van onderhavige Servicevoorwaarden kennis krijgt.
De Freelancer onderschrijft tevens kennis te nemen van de wettelijke verplichtingen van het beroepsgeheim en de privacy van de zorgvrager en zijn omgeving te respecteren. Hierbij wordt verwezen naar artikel 458 en 458bis van het Strafwetboek (“Beroepsgeheim”), alsook de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens (“Privacywet”).
5. Aansprakelijkheid
Zowel CareSquare als diens Gebruikers zijn in ieder geval verantwoordelijk en aansprakelijk voor hun eigen handelen. De aansprakelijkheid van CareSquare is beperkt tot de Prijs die de Opdrachtgever heeft betaald aan CareSquare voor de Opdracht. De aansprakelijkheid van CareSquare is in elk geval beperkt tot wat in de voorbije twaalf (12) maanden betaald werd voor de Opdracht die aan de basis ligt van het schadeverwekkend feit.
CareSquare is in geen geval aansprakelijk jegens de Opdrachtgever of de Freelancer voor enige indirecte, incidentele, punitieve of bijzondere schade, gevolgschade of soortgelijke schade (met inbegrip van reputatieschade, verlies van een kans, zoals schade door winstderving, verlies van verwachte besparingen, verlies of beschadiging van gegevens, verlies van goodwill en de kosten van de aanschaf van vervangingsgoederen of -diensten), ongeacht of deze schade voortvloeit uit nalatigheid, inbreuken op contractuele bepalingen of wettelijke verplichtingen, dan wel op enige andere wijze ontstaat, noch voor vorderingen van derden. Elke partij is verplicht de schade te beperken.
Elke Freelancer is exclusief verantwoordelijk voor de betaling van belastingen, sociale en andere bijdragen die verschuldigd kunnen zijn bovenop de Prijs die wordt betaald naar aanleiding van de uitvoering van onderhavige servicevoorwaarden.
De Freelancer onderschrijft dat deze ten allen tijde tijdens de uitvoering van Opdrachten zal beschikken over een geldende en voldoende dekkende Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering en kan op elk eenvoudig verzoek van CareSquare het nodige bewijs hiertoe ter beschikking stellen.
CareSquare is in geen enkel geval aansprakelijk voor indirecte schade of gevolgschade.
6. Verbintenissen
Elke Gebruiker gaat ermee akkoord het Platform enkel te gebruiken voor de Diensten die het biedt, en ook om het Platform enkel te gebruiken op de manier waarop het bedoeld is om gebruikt te worden. In het bijzonder mag de Gebruiker het Platform en zijn Diensten niet omzeilen door buiten het Platform contracten af te sluiten voor Opdrachten die gevonden zijn via het Platform.
Indien Gebruikers die via het Platform met elkaar in contact zijn gebracht binnen de 12 maanden en op Belgisch grondgebied een samenwerking buiten de het Platform aangaan, behoudt CareSquare zich het recht om:
- de Opdrachtgever een factuur sturen ter hoogte van een forfaitair bedrag van 2.000 euro als schadevergoeding. Op grond van het hier bepaalde, verbindt de Opdrachtgever zich deze te betalen bij ontvangst.
- de Freelancer maatregelen op te leggen zoals bepaald in Artikel 7 (Ontbinding en sancties) van onderhavige Servicevoorwaarden.
Elke Gebruiker verbindt er zich toe om tijdens de looptijd van onderhavige Servicevoorwaarden alsook na het beëindigen ervan voor een periode van twaalf (12) maanden geen activiteiten te ontwikkelen op Belgisch grondgebied, rechtstreeks noch onrechtstreeks, die direct of indirect, concurrentieel zijn of kunnen zijn met de activiteiten van CareSquare.
7. Beëindiging van de overeenkomst
7.1 Beëindiging van de accounts
- De Gebruiker kan op elk ogenblik aan CareSquare kennisgeving doen van haar wens om de account(s) en bij gevolg de contractuele relatie met CareSquare te beëindigen. Deze beëindiging heeft slechts gevolgen voor de toekomst. De respectievelijke rechten en verplichtingen op grond van de Servicevoorwaarden die voor de beëindiging reeds waren ontstaan, zowel in hoofde van de Gebruiker als in hoofde van CareSquare, moeten onverkort worden nagekomen. Nadat de Gebruiker en CareSquare deze verplichtingen hebben voldaan, zal CareSquare de account(s) van de Gebruiker van het Platform verwijderen.
- CareSquare heeft het recht om, zonder voorafgaande kennisgeving, de accounts van de Gebruiker op te heffen of de Gebruiker in de toekomst de toegang tot het Platform volledig of gedeeltelijk te weigeren, onverminderd de schadevergoeding waarop CareSquare aanspraak zou kunnen maken, wanneer de Gebruiker het Platform of de Diensten gebruikt in strijd met de Servicevoorwaarden en/of de geldende wet- en regelgeving.
- CareSquare heeft het recht om het account van de Gebruiker op te heffen of te sluiten, zonder voorafgaande kennisgeving, in het geval dat de Gebruiker veelvuldig is betrokken bij annulaties, laattijdig behandelen van aanvragen, betwistingen of meldingen van Gebruikers aan de Klantenservice van CareSquare.
7.2 Beëindiging van de opdrachtovereenkomst
- De beëindiging van de contractuele relatie met CareSquare doormiddel van het beëindigen van de accounts, heeft ook de onmiddellijke beëindiging van elke Opdrachtovereenkomst zonder opzeggingstermijn tot gevolg.
- Ingeval van opzegging van de Opdrachtovereenkomst, geldt de daarin bepaalde opzeggingstermijn. Gedurende deze opzeggingstermijn blijven de bepalingen van de Opdrachtovereenkomst en de Servicevoorwaarden onverkort gelden. Indien dit zo werd bepaald in de Opdrachtovereenkomst of kan afgeleid worden uit de aard van de bepaling (o.m. gegevensbescherming, geheimhoudingsplicht, aansprakelijkheid, …), blijven de relevante bepalingen uit de Opdrachtovereenkomst ook na de opzeggingstermijn onverkort gelden. Na de opzeggingstermijn, blijven de Servicevoorwaarden gelden voor elk verder gebruik van het Platform.
- Elke Gebruiker kan daarenboven de Opdrachtovereenkomst eenzijdig en onmiddellijk beëindigen zonder opzegtermijn of -vergoeding, onverminderd haar recht op schadevergoeding, ingeval van (i) een materiële inbreuk op de Servicevoorwaarden en/of de Opdrachtovereenkomst (o.a. het structureel en blijvend niet-naleven van de overeengekomen betalingstermijnen); en ingeval van (ii) faling of kennelijk onvermogen van de andere partij.
- Eventuele voorwaarden en gevolgen van de beëindiging van een Opdrachtovereenkomst worden bepaald in de specifieke Opdrachtovereenkomst. Bij gebrek van eventuele bijkomende bepalingen in de Opdrachtovereenkomst, zijn de bepalingen van Artikel 2.3 (Annuleren) onverkort van toepassing.
8. Nietigheid
- De mogelijke nietigheid van een clausule van onderhavige Servicevoorwaarden leidt in geen geval tot de nietigheid van de overige Servicevoorwaarden.
- In geval het evenwicht tussen de wederzijdse rechten en plichten van de Gebruikers wordt verstoord door de nietigheid of de niet-uitvoerbaarheid van een van de bepalingen van de Servicevoorwaarden, zullen de Partijen, dit indien vereist in overleg met de Freelancer, een of meerdere nieuwe bepalingen vastleggen om in de mate van het mogelijke een identiek of een gelijkaardig resultaat te bekomen.
9. Integraliteit van de Servicevoorwaarden
- Er wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat onderhavige Servicevoorwaarden samen met de eventuele Opdrachtovereenkomst(en) de integraliteit van de overeenkomsten tussen de Freelancer(s) en Opdrachtgever(s) uitdrukken en alle vorige overeenkomsten tussen deze partijen, evenals alle schriftelijke en mondelinge voorstellen, onderhandelingen, conversaties en discussies, voorheen tussen deze partijen gevoerd met betrekking tot onderhavige Servicevoorwaarden, vervangen en dat in voorkomend geval, de algemene voorwaarden van de Opdrachtgever en/of de Freelancer geen toepassing zullen vinden.
- Enkel mits voorafgaande schriftelijke en onderlinge overeenstemming kunnen afwijkingen aan deze Servicevoorwaarden worden toegestaan.
10. Verwerking van persoonsgegevens
Met het oog op de uitvoering van deze Servicevoorwaarden alsook de eventuele Opdrachtovereenkomst(en) verwerkt CareSquare persoonsgegevens van de Gebruiker waarbij enkel de Gebruiker in haar hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijke het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt. CareSquare is een verwerker en de Freelancer is een sub-verwerker. Dit gebeurt in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU) 2016/379 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrij verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (hierna: de “Algemene Verordening Gegevensbescherming”). De Gebruiker ondertekent daartoe het Data Processing Agreement als Annex 1 aan deze Servicevoorwaarden.
De Gebruiker neemt kennis van het privacybeleid dat CareSquare hanteert en raadpleegbaar is op https://care-square.be/privacy.
11. Intellectueel eigendom
11.1 Platform
Het Platform en al haar onderdelen, met inbegrip van onder meer de teksten, afbeeldingen, video's, foto's, handelsmerken, logo's, bedrijfsnamen, domeinnamen zijn het exclusieve eigendom van CareSquare of haar Gebruikers.
Deze onderdelen worden beschermd door intellectuele-eigendomsrechten en andere, waaronder het auteursrecht.
Elke gehele of gedeeltelijke reproductie of weergave van het platform of één van haar onderdelen, zonder de toestemming van CareSquare, is verboden en vormt een schending die bestraft kan worden door de Wetgeving inzake Intellectueel Eigendomsrecht.
11.2 Content
Elke Gebruiker die Content publiceert op het Platform, behoudt hiervan het volledige eigendom.
Door Content te publiceren op het Platform, geeft de Gebruiker CareSquare uitdrukkelijk toestemming om deze Content op welke manier dan ook te gebruiken, verspreiden, hosten, opslaan, reproduceren, meedelen, publiceren, wijzigen, aanpassen, vertalen en weergeven op het Platform, de sociale netwerken, de door CareSquare geëxploiteerde blogs en/of alle andere media (met name fysieke en digitale media, persberichten, commerciële media, promotie- en/of reclamemateriaal), met het oog op de exploitatie, verbetering, promotie, marketing en reclame van de Diensten en CareSquare of ten behoeve van het instellen van samenwerkingsverbanden. Deze toestemming is wereldwijd van kracht en voor de volledige inschrijvingsduur van de Gebruiker.
De Gebruiker erkent dat elk gebruik dat CareSquare maakt van zijn Content voorafgaand aan zijn uitschrijving, alsook de verwijdering of opheffing van zijn Account, niet kan worden aangevochten.
CareSquare is op geen enkele wijze aansprakelijk voor de kwaliteit of juistheid van Content die door Gebruiker(s) gepubliceerd werden met inbegrip van inhoud of websites waar hyperlinks naartoe verwijzen.
12. Wijziging van de Servicevoorwaarden
CareSquare behoudt zich het recht voor om te allen tijde, en naar eigen inzicht, de gehele of een deel van de Servicevoorwaarden te wijzigen, met name met betrekking tot de omschrijving van Diensten gebaseerd op hoe de Diensten die door het Bedrijf geboden worden in de loop van de tijd veranderen.
CareSquare zal bij elke wijziging van de Servicevoorwaarden de Gebruikers hierover schriftelijk informeren door een e-mail met informatie hierover naar de Gebruikers te sturen.
De Gebruiker die het platform en Diensten van CareSquare blijft gebruiken nadat deze wijzigingen zijn aangebracht, wordt geacht deze wijzigingen stilzwijgend te aanvaarden.
13. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
- Onderhavige Servicevoorwaarden zijn in al haar aspecten onderworpen aan Belgisch recht.
- Ieder geschil betreffende de geldigheid, de interpretatie, de uitvoering of de beëindiging van onderhavige Servicevoorwaarden behoort tot de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van de zetel van CareSquare.